"Fabryki budowanej w 1944 r. przez 1000 więźniów z obozu Langenbielau I czyli powszechnie znanego Sportschule! Dużo tam więźniów chodziło !
Współczesne zdjęcie obozu Langenbielau I (Sportschule). |
Jako że fotografuję Dzierżoniów od kilkudziesięciu lat, na początek szukam w swoich zdjęciach, a tu nic.
Dalej moje archiwalne mapy i tu już jest zakład.
Czy z tego opisu można wywnioskować że od 1941 budowano fabrykę na ul. Staszica? |
Schroniska dla zwierząt "Azyl"przy ulicy Brzegowej, dawny obóz dla jeńców wojennych. |
Dalej szukam w książkach w domowej biblioteczce i znalazłem że od 1964 roku, mieścił się tu zakład
"Techmatrans" który powstał przez podzielenie zakładu w Niemczy.
Mały Leksykon Dzierżoniowski z 1990 r. pisze o historii zakładu |
Dalsza część opisu z Małego Leksykonu Dzierżoniowskiego. |
Wiedząc że zakład dalej funkcjonuje po nazwą "Dezam", wyruszyłem zrobić parę zdjęć i rozeznać się w terenie.
Widok na zakład z nasypu torów kolejowych. |
W rozmowie z mieszkańcami w pobliżu zakładu dowiedziałem się że po wyzwoleniu całe teren zakładu zajeli rosjanie i wykorzystywali jako magazyny wojskowe. Po około roku czasu oddali obiekt miastu. Powstały tu magazyny GS-u. Wszyscy wspominają że były to magazyny spożywcze. W pierwszym budynku od bramy uruchomiono produkcję oranżady.
Jeden z mieszkańców (urodzony kilka lat po wojnie) powiedział że mieściła się tu fabryka menażek (tak oficjalnie dla wprowadzenia w błąd). A rzeczywiście montowano tu samoloty które po zmontowaniu odlatywały z tymczasowego lotniska przy fabryce na polowe lotnisko które znajdowało się przy dawnej strzelnicy na ul. Wrocławskiej. Ale czy to tylko fantazja ?
Taśmy produkcyjne Me 109 Układ okien tej hali jest podobny jak tej na Staszica, tylko że ta w Dezamie posiada jeden rząd lub kilka filarów. Zdjęcie pochodzi z Wikipedi |
Widok na halę produkcyjną, na pierwszym planie rampa. Tutaj wzdłuż hali biegła bocznica kolejowa. |
Hala w widoku od dawnej piekarni. |
Wybudowano również bocznicę kolejową długości 300 metrów gdzie tor kończył się w 2 metrowym wykopie gdzie łatwo można było zamaskować kilka wagonów.
Końcowy fragment bocznicy kolejowej. Widoczne metalowe pozostałości po koźle oporowym. |
Jedyny ślad po bocznicy, przecinającej ul. Staszica, prowadzącej na teren zakładu. |
Dzisiejszy wygląd zakładu, na pierwszym planie portiernia a w głębi opisywana największa hala produkcyjna. |
Dlatego będę wdzięczny za wszelkie informacje na temat tego zakładu, zwłaszcza okresu do 1964 r.
Można pisać w komentarzach lub bezpośrednio na; wesele.film@wp.pl
Krzysztof Bach.....
Więcej zdjęć na Dolnym - Śląsku.
Witam tę lokomotywke obsługiwał mòj sąsiad ktòry już niestety nie żyje.Myśle że jezdziła jeszcze w latach 90 z tego co pamiętam
OdpowiedzUsuńDzięki za uzupełnienie tematu co do okresu działania bocznicy.
UsuńCzy jesteś w stanie zdobyć nazwe miejscowosci gdzie był osrodek wypoczynkowy koło krosna odrzańskiego z dezamu. Bylem tam kilkadziesiat lat temu i nazwy nie pamietam
OdpowiedzUsuńDezam miał ośrodek (domki) Struga koło Bytnicy, w lubuskim koło Krosna Odrzańskiego. Również pracownicy na zasadzie wymiany jeździli do Pobierowa nad nasze morze, jak i do Łagowa.
UsuńW 1943 ruszyła w Dzierżoniowie budowa dużych zakładów firmy Goldschmidt z Essen i to o nie chodzi w tej lokalizacji. Do jesieni 1944 nie zostały one uruchomione ze względu na niedobory materiałów i robotników. Zachowane źródła planistyczne sugerują, że pod względem zatrudnienia i wykorzystania energii byłyby to największe zakłady w mieście...
OdpowiedzUsuń